Polychrome

Detta är lite poesi som vi fick på franska-lektionen för inte så länge sen, den handlar om hur vita människor kan kalla svarta människor för färgade. Den får en att tänka till lite.

Polychrome

Cher frère blanc                                                                                 Kära bror vit
quand je suis né, j'etais noir,                                                           när jag föddes, var jag svart
quand j'ai grandi, j'etais noir,                                                           när jag växte upp, var jag svart
quand je vais au solei, je suis noir,                                                när jag har solat, är jag svart
quand j'ai froid, je suis noir,                                                             när jag fryser, är jag svart
quand j'ai peur, je suis noir,                                                             när jag är rädd, är jag svart
quand je suis malade, je suis noir...                                              när jag är sjuk, är jag svart
tandis que toi, homme blanc,                                                          men du, vita man
quand tu es né, tu étais rose,                                                          när du föddes, var du rosa
quand tu as grandi, ti étais blanc,                                                  när du växte upp, var du vit
quand tu vas au soleil, tu es rouge,                                               när du har solat, är du rosa
quand tu as froid, tu es bleu,                                                           när du fryser, är du blå
quand tu as peur, tu es vert,                                                            när du är rädd, är du grön
quand tu es malade, tu es jaune,                                                  när du är sjuk, är du gul
et après cela, tu oses m'appaler                                                    och efter allt detta, så vågar du kalla mig
coleur                                                                                                   färgad


Anonyme african                                                                                 Anonym afrikan


Kommentarer
Postat av: Tony Montana

mycket bra dikt.

2008-09-23 @ 10:41:09
URL: http://tonymontana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0