Alla lika, alla olika

Hejsan!


Låt mig presentera mig själv. Jag heter Martin Johansson, jag bor i Hofterup som är en liten by i Skåne. Detta är min skolblogg. Jag skriver till arbetet Alla lika, Alla olika som är våran temavecka på skolan just nu. Jag ska berätta om en rasistisk händelse som jag varit med om när jag gick i åttan.


Månaden var oktober och jag stod på busshållplatsen med mina kompisar på min gamla skola Tolvåker. En svenskfödd kille med något av en kinesisk look står bakom mig. Efter ett tag råkar han i bråk med en annan kille, som var helt svensk. En större kille går fram till "kinesen" och sliter honom bort från den "helsvenska killen" och säger följande: "Vad fan gör du kinesjävel, stick härifrån och sluta hålla på med vanliga svenskar". Den större killen går sedan därifrån och lämnar oss rätt chockade.


Jag kan ju direkt säga att jag inte la mig i bråket eftersom den större killen hade tidigare varit en väldigt bra kompis till mig. Det gick rätt snabbt så ingen annan hann mer än reagera på händelsen. Men man förstod direkt att "den stora killen" klart hade något rasistiska känslor.


"Kinesen" gick därifrån direkt efter, men ingen av oss gick ifatt honom. Inte ens hans två kompisar som han gått dit med. Kort därefter kom bussarna och alla gick på, förutom "kinesen" eftersom han skulle isåfall ha tagit samma buss som "den större killen".


Håller rasismen på att spridas eller blir den mindre, vad tycker ni?
  Enligt mig så, ja. Rasismen håller på att sprida sig, och det beror på att man ofta hör oom utlänningar som hamnar i bråk. Man tänker inte så mycket på att många svenskar gör samma sak. Jag tycker att väldigt många har fått helt fel uppfattning om utlänningar, alla är inte sådana som bråkar och slåss hela dagarna, de finns många som läser bättre än svenskar i skolan. Jag hade också en rätt rasistisk uppfattning innan, men sen började jag umgås med utlänningar och allt det förändrades till det bättre.


Kommentarer
Postat av: Genne

Det gör den garanterat. Men det är inte så konstigt enligt mig, man hör ofta att det är Utlänningar som varit med i bråk osv.

2008-09-18 @ 13:43:06
Postat av: Stefanhum

Bra att du är personlig och visar hur du själv har förändrats! Om det är som du säger att rasismen ökar, är det väldigt viktigt vi diskuterar det mer.

2008-09-30 @ 12:55:36
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0